Eksport pod lupą naukowców...
W Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzone są nowatorskie badania nad e-sportem. To najszybciej rozwijająca się gałąź rywalizacji sportowej. Prowadzone przez dra hab. Łukasza Kaczmarka i mgra Macieja Behnke badania dokładają kolejną cegiełkę do wiedzy na temat psychologii sportu. W badaniach uczestniczyli m. in. gracze Counter-Strike: Global Offensive oraz fani komputerowej piłki nożnej - serii gier FIFA.
Pomysł, aby badać e-sportowców powstał w wyniku połączenia zainteresowań sportowych Macieja Behnke (absolwenta AWF) oraz jego opiekuna naukowego zajmującego się psychofizjologią emocji a prywatnie – miłośnika gier komputerowych. Prowadzone przez nich badania finansowane są ze środków Instytutu Psychologii UAM oraz grantom z Narodowego Centrum Nauki.
Naukowcy wnieśli do badań nad e-sportem rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Oprócz samych wyników rozgrywki (np. liczba strzelonych goli), rejestrowane są sygnały fizjologiczne (np. częstotliwość i zmienność skurczów serca), ekspresja mimiczna, czy też aktywność motoryczna ciała.
Behnke i Kaczmarek uważają, że uniwersytety powinny pełnić dużo większą rolę w rozwijającym się świecie e-sportu. Jak podkreślają, nadal w środowisku dominuje stereotypowe myślenie o graczach i e-sportowcach ukształtowane na podstawie nieuzasadnionych uogólnień wyprowadzonych z obserwacji możliwych zachowań patologicznych, taki jak na przykład uzależnienie i agresja, które przysłaniają oczywiste pozytywne efekty grania, takie jak budowanie nowych relacji społecznych, nauka działania drużynowego, wytyczanie celów długofalowych, czy też po prostu miłe i odprężające spędzanie wolnego czasu.
Gry wideo to fala, która nadciąga z coraz większą mocą. Wraz z falą upowszechniania się tej formy rozrywki naukowcy stają w obliczu konieczności badania jej możliwych negatywnych i pozytywnych następstw. Sytuacja grania tworzy świetne kontrolowalne warunki do testowania wielu ogólnych zagadnień psychologicznych. Badania nad e-sportowcami pozwalają ukazywać ogólne mechanizmy kierujące zachowaniem człowieka, takie jak wpływ emocji na skuteczność działania. Badania naukowe powinny doprowadzić do odpowiedzi jak najlepiej wykorzystać gry w przyszłości np. dla kształtowania skutecznych metod regulacji emocji. (UAM)
Fot. Michał Kosakowski
Aktualności
Eksport pod lupą
naukowców...
W Laboratorium Psychofizjologii Zdrowia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzone są nowatorskie badania nad e-sportem. To najszybciej rozwijająca się gałąź rywalizacji sportowej. Prowadzone przez dra hab. Łukasza Kaczmarka i mgra Macieja Behnke badania dokładają kolejną cegiełkę do wiedzy na temat psychologii sportu. W badaniach uczestniczyli m. in. gracze Counter-Strike: Global Offensive oraz fani komputerowej piłki nożnej - serii gier FIFA.
Pomysł, aby badać e-sportowców powstał w wyniku połączenia zainteresowań sportowych Macieja Behnke (absolwenta AWF) oraz jego opiekuna naukowego zajmującego się psychofizjologią emocji a prywatnie – miłośnika gier komputerowych. Prowadzone przez nich badania finansowane są ze środków Instytutu Psychologii UAM oraz grantom z Narodowego Centrum Nauki.
Naukowcy wnieśli do badań nad e-sportem rozbudowaną metodykę psychofizjologicznych eksperymentów laboratoryjnych. Oprócz samych wyników rozgrywki (np. liczba strzelonych goli), rejestrowane są sygnały fizjologiczne (np. częstotliwość i zmienność skurczów serca), ekspresja mimiczna, czy też aktywność motoryczna ciała.


Kursy walut
|
||
NBP | 2019-12-12 | |
USD | 3,8505 | -0,40% |
EUR | 4,2846 | -0,01% |
CHF | 3,9181 | -0,19% |
GBP | 5,0756 | -0,08% |
Wspierane przez Money.pl |
Giełda
|
||
GPW (2019-12-12 18:59) | ||
WIG | Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl | |
WIG20 | ||
mWIG40 | ||
sWIG80 | ||
Wspierane przez Money.pl |