Toast za badania nad lokalnym rynkiem...
Dr inż. Bartosz Wojtyra z Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu realizuje projekt, który ma na celu określenie znaczenia neolokalizmu w preferencjach konsumentów piwa rzemieślniczego w Polsce. Na swoje badania uzyskał finansowanie w ramach konkursu MINIATURA 4 Narodowego Centrum Nauki. Temat, którym zajmuje się naukowiec z UAM, nawiązuje do zjawiska tzw. piwnej rewolucji polegającej na dynamicznym wzroście rynku piwa rzemieślniczego na świecie, w tym również w Polsce po 2011 r. (“craft beer revolution”). Wśród przyczyn rozwoju piwnej rewolucji wskazuje się m.in. wzrost znaczenia tzw. neolokalizmu. Koncepcja ta tłumaczy próbę stworzenia poczucia lokalnej tożsamości i związku z miejscem, w którym powstaje dany produkt. Wiąże się ona z powrotem do lokalnych tradycji, podkreśla lokalność na zglobalizowanym rynku. W kontekście rynku piwa rzemieślniczego wskazuje się na znaczenie małych, lokalnych browarów, które starają się wspierać tę ideę i podkreślać swoją odrębność w stosunku do piw koncernowych i związek z lokalnością w marketingu.
Skąd u dra inż. Bartosza Wojtyry akurat takie zainteresowania badawcze? - Zajmuję się tą tematyką od wielu lat również hobbystycznie i leży mi ona na sercu - wyjaśnia naukowiec - Jestem m.in. certyfikowanym sędzią piwnym, piwowarem domowym, birofilem, członkiem stowarzyszeń na rzecz rozwoju kultury piwa rzemieślniczego w Polsce, twórcą prac naukowych i popularnonaukowych w tej tematyce, prowadzącym szkolenia sensoryczne z cech piwa. Słowem, z piwną rewolucją w Polsce jestem od pierwszych jej dni – dodaje. Jak wyjaśnia dr inż. Wojtyra, temat jego badań wynika także z przeglądu literatury, w tym m.in. prac prof. Neila Reida z University of Toledo (naukowca noszącego przydomek “The Beer Professor”). - Tematyka znaczenia neolokalizmu w rozwoju kraftu (tak w Polsce w branży mówi się o rynku piwa rzemieślniczego) w Stanach Zjednoczonych zainspirowała mnie do sprawdzenia, w jakim stopniu ta koncepcja działa w Polsce, na młodym rynku piwa rzemieślniczego, na rynku piwa zdominowanym od prawie 30 lat przez międzynarodowe koncerny piwowarskie. Jest to również wynik rozmów z właścicielami polskich browarów rzemieślniczych. Mam przyjemność znać wielu z nich. Myślę, że potencjalne wyniki będą dla nich cenną informacją na temat skuteczności strategii marketingowych, które (pytanie, czy świadomie) zastosowali - mówi dr inż. Wojtyra\’
. Dr inż. Bartosz Wojtyra w swoich badaniach stawia hipotezę, że neolokalizm ma większe znaczenie w grupie sporadycznych niż regularnych konsumentów piwa rzemieślniczego. Pod uwagę bierze przy tym cztery aspekty. Po pierwsze, wysoką cenę piwa rzemieślniczego w stosunku do zarobków w Polsce, która spowodowała wykształcenie się dominującej grupy tzw. beergeeków (entuzjastów), wśród których sprawdza się głównie tzw. hyperdifferentiation marketing, nastawiony na dostarczanie szerokiego wachlarza produktów i mniejszą lojalność wobec marki. Po drugie, wstępną fazę rozwoju branży piwa rzemieślniczego, której udział w rynku jest niewielki. Po trzecie, wyjątkowo duży udział browarów kontraktowych w rynku. Po czwarte, długoletnią strategię „fałszywej tożsamości regionalnej” (multi-tier) koncernów piwowarskich, polegającą na łączeniu marek globalnych i lokalnych.
Naukowiec planuje uzyskać odpowiedzi na pytania: Jakie elementy neolokalizmu w strategii browarów mają znaczenie dla konsumentów regularnych i sporadycznych? Jakie inne czynniki mają znaczenie dla konsumenta podczas wyboru piwa? A także - jakie są cechy charakterystyczne regularnych i sporadycznych konsumentów piwa rzemieślniczego w Polsce? - Uważam, że tzw. birgicy (ang. "beergeek"), tj. osoby pasjonujące się piwem rzemieślniczym (ich liczba w Polsce rośnie i jest naprawdę niemała), nie oczekują, że piwo będzie "lokalne, tradycyjne" itp. - inne cechy są dla nich kluczowe np. jakość, którą potrafią ocenić. Wydaje mi się, że z kolei sporadyczni konsumenci zwracają uwagę na tę "lokalność", na to, że browar jest "mały". Chciałbym to sprawdzić empirycznie – zapowiada dr inż. Bartosz Wojtyra. - W USA browarów jest ponad 7000. Tam dostępność dobrego piwa jest naprawdę duża. W Polsce browarów jest nieco ponad 400 (wliczając tzw. browary kontraktowe). Aby pić naprawdę dobre piwo, trzeba znać cały rynek. Nie da się opierać jedynie o browar lokalny - mówi naukowiec.
MINIATURA jest konkursem na pojedyncze działania badawcze, trwające maksymalnie rok. W przypadku dra inż. Bartosza Wojtyry z WGSEiGP jest to badanie wstępne, które może się przerodzić w przyszłości w duży projekt badawczy. (Źródło: Sekcja Prasowa UAM)
Lista artykułów
Aktualności
30 lat Ośrodka
Kultury
Austriackiej
w Poznaniu
Ośrodek Kultury Austriackiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ma już 30 lat. Powstał w 1990 roku na mocy porozumienia UAM i Instytutu Kultury Austriackiej w Warszawie. Stanowi także część sieci bibliotek austriackich poza granicami Austrii (Österreich-Bibliotheken). Ośrodek powstał z inicjatywy prof. Stefana Kaszyńskiego, znawcy literatury austriackiej. Chciał on, aby kulturę i tradycję austriacką poznali nie tylko studenci, ale także mieszkańcy Poznania. Jego pomysł zyskał aprobatę i tak działalność kulturalna jednostki sięga już 30 lat. Dzięki Ośrodkowi mieszkańcy Poznania poznają nie tylko literaturę austriacką, ale także sztukę.
Działalność kulturalna obejmuje m.in. wieczory literackie, spotkania autorskie, wystawy, projekcje filmowe w oryginalnej wersji językowej, spektakle teatralne, prezentacje książek oraz oczywiście wykłady. Należy bowiem podkreślić, że Ośrodek Kultury Austriackiej za cel stawia sobie propagowanie języka i kultury Austrii. Służy temu działalność dydaktyczna, naukowa, wydawnicza oraz biblioteczna. Ośrodek służy społeczności akademickiej, ale również mieszkańcom miasta i regionu. Ośrodek wydaje własną serię wydawniczą. W Ośrodku można również skorzystać z oferty kursów języka niemieckiego. Studenci UAM mogą także odbyć praktyki zawodowe w Ośrodku.


Kursy walut
|
||
NBP | 2021-01-22 | |
USD | 3,7255 | -0,15% |
EUR | 4,5354 | +0,10% |
CHF | 4,2102 | +0,12% |
GBP | 5,0920 | -0,63% |
Wspierane przez Money.pl |
Giełda
|
||
GPW (2021-01-22 18:58) | ||
WIG | Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl | |
WIG20 | ||
mWIG40 | ||
sWIG80 | ||
Wspierane przez Money.pl |