Wydanie nr: 5 (190) WRZESIEŃ 2020
ISSN 1643-0883 | RPR 1392












Pomnik Paderewskiego

Uniwersytet im.Adama Mickiewicza





Gmina Kleczew









Natalii Drukarnia Etykiej

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowe w Kleczewie















JAWI





































Spotkania ze sztuką - "Czarodziejski Flet" w Poznaniu...

Pamiętam moje pierwsze spotkanie z „wielką sztuką” – czasy nie były najciekawsze, ale na pewne rzeczy przymknąłem oczy i nagle wszystko zobaczyłem – dzięki muzyce! – tak, jako gentleman, mógłby powiedzieć Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w chwili swych narodzin dla sceny – w 1910 roku. To właśnie wtedy rozpoczęła się historia Poznańskiej Opery, od wystawienia „Czarodziejskiego Fletu” Wolfganga Amadeusza Mozarta. 110 lat później wyznanie – „widzę dzięki muzyce!” przywołuje poznańska publiczność, która „ogląda” to dzieło w wersji koncertowej. 5 wrzesień 2020 rok. Godz. 19. W myślach sucho. Na ulicy mżawka. Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. „Czarodziejski Flet”. Bilety wyprzedane, lecz co drugie miejsce puste. Znak czasów – pandemia. Poza maseczkami na twarzach, przeżycia i brawa nie są zakryte. Nie mogą być. Takie zdarzenie podnosi kurtynę raz na sto dziesięć lat.

Transmisja na żywo. Sztuka sensu stricte i interpretujący ją obecni artyści rozumieją się jak pięciolinia z nutami. Kluczem do wyjątkowości przedsięwzięcia nie jest tylko klucz wiolinowy, ale kontekst czasów i historii Gmachu Pod Pegazem. A trzeba przyznać, że to,  co słyy w kolejnych minutach koncertu, niesie w sobie te wszystkie emocje, radość, ból, refleksję i zadziwienie, które przez dziesięć dekad kreśliły partyturę zdarzeń z działalności Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Poznańscy – światowi artyści


Godnym zapamiętania jest spektakl stworzony z ruchów smyczków, intonacji głosów solistów i chórzystów, gestów śpiewaków… Pod batutą jednego z najbardziej cenionych na obu półkulach polskich dyrygentów – maestro Gabriela Chmury. Zapewniam jednak, że nasi artyści stąpali po ziemi profesjonalizmem i twórczym kunsztem. Lekkość i klasę po raz kolejny ukazała solistka Aleksandra Olczyk. W roli Tamina usłyszeliśmy Piotra Buszewskiego. Narrację emocji wyśpiewali: Monika Mych-Nowicka (Pamina), Jaromir Trafankowski (Papageno), Mateusz Zajdel (Monostatos), Agata Kornaga (III Dama) i Barbara Gutaj-Monowid (Papagena). Całość dopełnił umiejscowiony na prawym i lewym balkonie auli chór teatru pod kierownictwem Mariusza Otto.

Co dziś słychać u Mozarta?

 
Dzieło Mozarta w swojej konstrukcji nie stanowią zamkniętej całości. Kompozytor w domyśle nie narzuca jednej właściwej wizji interpretowania nut i pauz – bo te przecież odgrywają niebagatelną rolę, jeśli mowa o nawiązaniu do tradycji niemieckiego singspielu - utworu scenicznego, który jest oparty na tekście mówionym. Posiada za to wiele prostych w formie muzycznych wstawek.

Wachlarz stylów, zaakcentowany zaawansowanymi (by rzec skomplikowanymi) sposobami budowania harmonii…, polifonia zachęcająca do wielowymiarowego postrzegania muzyki… Pomiędzy tym, co z wiedzy i techniki twórczej kompozytora czyni potencjał do oklaskiwania, a tym, co pozwala rozumieć sztukę przez publiczność, jedna się z sobą dosłowność i symbolika, oczywistość i próba usłyszenia tego, co nienamacalne. Dlatego tak wiele wykonań, choć zaledwie niektóre przechodzą do historii. A jeśli o niej mowa…

Historia na bis...


…w dniu światowej premiery opery Mozarta, w 1791 roku, wiedeński teatr nie mógł wręcz oddychać od nadmiaru aplauzu. Później wspomniane, „nasze” wykonania sto lat temu i to najnowsze z tego roku.

Ten, kto był osobiście lub oglądał transmisję, wie, że ten wieczór nie był historyczny tylko ze względu na wspomnianą rocznicę. Był niezapomniany, bo stanowił  dowód,, że Teatr Wielki w Poznaniu od stu lat ma swoją wierną i coraz bardziej liczną publiczność. Co więcej, znakomitych artystów nominowanych i nagradzanych na świecie; dysponuje różnorodnością dyrektorów (co wpływa na dynamikę jego rozwoju) – obecnie „pierwszą damę poznańskiego teatru” – Renatę Borowską-Juszczyńską. Legitymuje swoje miasto Poznań i region – Wielkopolskę. Są ludzie, miejsce i wspomnienia – to wszystko, co sprawia, że sztuka schodzi z plakatów – jest obecna nie tylko na scenie, ale w codziennym życiu. Tytułowy „flet” lubi być przecież „czarodziejski”…  

Dominik Górny
   


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


JAZZ naszych marzeń, w rytmie "AC Records"...

Przełomowy czas dla audiofilów w Polsce i na świecie – grudzień 2018 do kwiecień 2020. Pierwszy sezon działalności Vinyl Club AC Records. Sześć doskonałych albumów: Karolak/Czerwiński “In A Sentimental Mood”; Jarek Śmietana “A Story of Polish Jazz”; “Hollywood Trio” – Larry Goldings, Darek Oleszkiewicz, Adam Czerwiński; “Piano Sketches”; MAP & Krzesimir Dębski „Grooveoberek”; Czerwiński/Oleszkiewicz “Raindance” feat. Larry Goldings, Larry Koonse, Nolan Saheed. Takie gatunki jak: Jazz, Rap, Funk, Acoustic Jazz, Classical, Folk, Free Jazz, spotykające się w spełnianiu marzeń o perfekcyjnych produkcjach na winylach. To realizacja wizji Adama Czerwińskiego, założyciela i właściciela AC Records. To również spełnienie marzeń miłośników dobrego brzmienia należących do Vinyl Club AC Records. Jako jeden z pierwszych członków tego klubu, wiem coś na ten temat i chcę dalej marzyć. Mam ku temu słuszny powód. Rozpoczyna się drugi sezon. Ziemia się kręci i kręci się kolejny krążek AC Records…   

Okno na świat…


W czasach kluczowych przemian, jakich jesteśmy świadkami, sednem jest mieć własne okno na świat – taka też jest płyta „Pictures”, która otwiera szerszą perspektywę spojrzenia na sceniczną i społeczną rzeczywistość.

Dźwięki maluje trzech mistrzów: Larry Koonse (gitara), Darek Oleszkiewicz (kontrabas) i Adam Czerwiński (perkusja). To klasyczne gitarowe trio, grające jazz oscylujący wokół „mainsreamu” z elementami folk z różnych regionów naszego globu. Ich wyczucie muzyki wybiega jednak poza horyzont. To ekspresjoniści formy, futuryści emocji i  impresjoniści uczuć. Istotna jest tutaj każda sekunda malowania. Podkreślana poprzez dbałość o szczegóły i rangę chwili jest domeną projektów ponadczasowych. A do takich „Pictures” z całą pewnością (czytaj „słuchalnością”) należy…

Artyzm w brzmieniu pracy organicznej…

…Larry Koonse to jeden z najwybitniejszych gitarzystów naszych czasów, który zaznaczył swój ślad na ponad 300 płytach. Darek Oleszkiewicz od ponad 30 lat zamieszkuje w mieście, w którym nagrano „Pictures” – w Los Angeles. Jako wybitny polski kontrabasista grywa setki koncertów i jest wykładowcą na California Institute Of The Arts. I wreszcie Adam Czerwiński – leader i pomysłodawca projektu, jeden z czołowych polskich perkusistów, kompozytor i aranżer, założyciel wytwórni płytowej AC Records. „Pictures” inauguruje drugi rok jej istnienia jako materiał o wartościach czysto muzycznych oraz audiofilskich. Zostało to docenione przez niezależne środowisko Kapituły Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego.  W maju br. Adam Czerwiński został odznaczony prestiżowym medalem „Labor Omnia Vincit” m.in. „za łączenie najlepszych tradycji polskiej muzyki jazzowej z brzmieniem kultury audiofilskiej o zasięgu światowym”.

Raz i dwa – geneza…

„Pictures” to kompozycje oddające ducha dążenia do wolności i zmysłów wyobraźni. A tylko to, co nieodgadnione i sugerujące azymut ludzkiej świadomości, może mieć status legendy. Takie też są te nagrania – legendarne z dwóch przyczyn. Po pierwsze z faktu historii (winylowa reedycja płyty CD z roku 2009). Po drugie – z unikatowego charakteru. Ta muzyka będzie dla jednych pielgrzymem. Dla innych – świeckim wędrowcem. Pokazuje jednak, że dróg jest tyle ile marzeń i pasji. A każda z dróg kończy się tam, gdzie się sam zatrzymasz.

Do trzech razy… jazz!


Jazz w wykonaniu Naszego Tria, dotyka subtelnością pędzla, co z płótna białej ciszy, wydobywa krajobrazy drzew, domów i nurtów, do których warto wejść… I jeśli z czymś nie miałbym się zgodzić to tylko z Heraklitem, głoszącym, że wszystko przemija – Nie, drogi panie; jednak wszystko trwa – jak pulsacja serc instrumentów Adama Czerwińskiego, Darka Oleszkiewicza i Larry’ego Koonse. Ci artyści nie filozofują! Otwórzmy ich obrazy jak okno i delektujmy się tym, co dla nas grają.

Dominik Górny  


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Oficyna Poetycka - Dominika Górnego...

Dominik Górny – człowiek pióra i mediów. Rodowity Poznaniak, który od blisko 20 lat z powodzeniem tworzy i promuje trwałe wartości Regionu Wielkopolski na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Jego artystyczny dorobek to m.in.: 9 tomów poetyckich (w tym z grafikami Ryszarda Kaji); publikacje w ponad 60 antologiach i almanachach; publikacje własnej twórczości w 16 językach. Dominik Górny jest współautorem „Encyklopedii Powstania Wielkopolskiego 1918-1919” i książki na 100-lecie Uniwersytetu Poznańskiego. Wraz z dr. Marianem Królem był redaktorem książki „Święty Jan Paweł II w stulecie urodzin. Pamiętamy…” wydanej pod patronatem honorowym Prezydenta RP i w ramach projektu „Niepodległa”. Jest twórcą pierwszej i jedynej monografii Międzynarodowych Listopadów Poetyckich. Dominik Górny to autor literackiego motywu Światowego Dnia Godności w Poznaniu w latach 2011 i 2012,  autor tekstów i muzyki do blisko 80 piosenek,  autor tekstu do Hymnu Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego. Został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP, Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” MKiDN, „Złotym Piórem” ZKRPiBWP; Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Królewskiego Orderu Św. Stanisława BM.

Myśli w kontrapunkcie

Rozdzwoniły się dziś gwiazdy
(dawno nie było takiej północy)
Sms’y błysków
rozświetlają ekrany
marzeń –
telefonów na kartę
co mają zasięg wiary
w cokolwiek
i nie są przylądkiem większym
od ludzkiej dłoni
Zobacz –
wszyscy dziś
kochają bezmyślnie
albo świadomie nienawidzą

Czytają tygodniki
i inne periodyki przeżyć

Wszyscy
(nie generalizuj)
chwalą noc i żegnają dzień

Dla niektórych niebo to kartka –
można je podrzeć
jak codzienną gazetę

Dominik Górny


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner



Witryna, na której się znalazłeś wykorzystuje pliki cookies, dalsze korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tak, rozumiem