Wydanie nr: 2 (187) MARZEC 2020
ISSN 1643-0883 | RPR 1392












Pomnik Paderewskiego

Uniwersytet im.Adama Mickiewicza





Gmina Kleczew









Natalii Drukarnia Etykiej

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowe w Kleczewie













JAWI





































Dla przedsiębiorców regulacje w związku z pandemią - COVID-19

Sytuacja w jakiej znalazł się świat, także Polska, związanej z pandemią wirusa COWID-19, nazywanego potocznie korona wirusem, komplikuje działalność także przedsiębiorcom. Regulacje wprowadzone przez władze państwowe, mające na celu wszechstronną ochroną obywateli przed infekcją niebezpiecznym wirusem, są tak rozbudowane, że – szczególnie średni i mali przedsiębiorcy – można się często w nich pogubić, lub niewłaściwie zrozumieć. Poznańska Kancelaria adwokacka VIZA PAPLACZYK wychodząc naprzeciw niepokojom przedsiębiorców przygotowała obszerny materiał wyjaśniający zakres i treść wdrażanych regulacji.

Dzięki uprzejmości  znakomitych poznańskich prawników możemy teraz przedstawić aktualne na dzień 13 marca 2020 r. (godz. 12:00) informacje skierowane przede wszystkim dla przedsiębiorców - profesjonalnych podmiotów gospodarczych w zakresie związanym z obowiązującymi wprowadzonymi m.in. na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374), a które dotyczą działalności gospodarczej. Poniżej można przeczytać i pobrać przygotowany przez prawników cały materiał informacyjny.

Informacja do pobrania w formacie PDF.  


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Bezrobocie niskie, ale niewielu Polaków pracuje...

Jak to jest możliwe? Według danych Eurostatu mamy w Polsce bezrobocie na poziomie 6.9 proc. To zdecydowanie mniej niż średnia unijna, wynosząca 8.9 proc. i przeciętna wartość w strefie euro, wynosząca 10.3 proc. Czy jednak te informacje rzeczywiście oznaczają, że pozostałe kraje Unii mogą nam zazdrościć? Niekoniecznie. Patrząc na ostatnie dane statystyczne z krajowego rynku pracy, może się wydawać, że w Polsce mamy praktycznie pełne zatrudnienie. Stopa bezrobocia mierzona według BAEL (Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności), stosowana przez GUS i Eurostat spadła od końca 2013 r. aż o trzy punkty procentowe i wynosi obecnie 6.9 proc. To najniższe poziomy od czasu przemian gospodarczych z początku lat 90. Dodatkowo porównując te wartości z innymi gospodarkami Unii Europejskiej, można odnieść wrażenie, że nasz kraj odniósł prawdziwy sukces w kontekście rynku pracy.

Według danych Eurostat na koniec stycznia, Polska ma niższe bezrobocie niż Szwecja (7.0 proc.), Belgia (7.9 proc.) czy Irlandia (8.6 proc.). Teoretycznie jeszcze gorzej wygląda sytuacja w Finlandii (9.4 proc.) czy Francji (10.2 proc.). Gdy jednak spojrzymy na inne parametry rynku pracy, sytuacja wygląda już zupełnie inaczej.

Wskaźnik zatrudnienia, czyli stosunek liczby pracujących do liczby osób w wieku produkcyjnym (15-64 lata), wynosił na koniec 2015 r. 63.7 proc. To mniej niż we Francji (64.3 proc., dane Insee na koniec 2015 r. ), gdzie stopa bezrobocia jest o połowę wyższa niż nad Wisłą. Z kolei w Szwecji wskaźnik zatrudnienia wynosi 76.8 proc. przy tym samym poziomie bezrobocia co w Polsce.

Szukając przyczyn tak niskiego wskaźnika zatrudnienia, dość szybko dostrzegamy, że wyraźnie zaniżają go osoby w przedziale wieku 55-64 lata. W tym przedziale wiekowym wynosi on, według danych GUS, 45.8 proc. Co ciekawe, akurat w tej grupie stopa bezrobocia jest bardzo niska. To jedynie 4.9 proc. Co to oznacza? Ponad 2.8 mln ludzi, którzy nie tylko nie pracują, ale także pracy nie szukają.

Dodatkowo, według danych Eurostat na koniec 2014 r., jedynie 32.9 proc. kobiet w Polsce w przedziale wiekowym 55-64 ma zatrudnienie. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ średnia dla całej Unii, wynosi dla tej grupy 45.2 proc. W przypadku Szwecji czy Irlandii ten współczynnik sięga odpowiednio 71.5 proc. i 44.7 proc.. Interesujący jest również fakt, że w tej kategorii wyprzedza nas również Hiszpania (37.8 proc.), a w tym kraju oficjalne bezrobocie jest trzy razy wyższe niż w Polsce i wynosi 20.5 proc.

Polski rynek pracy ma również poważny problem z wchłonięciem osób z niższymi kwalifikacjami. Według danych OECD, odsetek zatrudnionych w wieku produkcyjnym z wykształceniem poniżej średniego, wynosił pod koniec 2013 r. jedynie 38.5 proc. i był to drugi najniższy wynik wśród 34 członków OECD. Wyprzedzała nas w tej klasyfikacji m.in. Grecja (45.1 proc.), Francja (54.5 proc.) oraz Szwecja (62.5 proc.).

Statystyki wyraźnie poprawiają się, gdy spojrzymy na analogiczną grupę osób z wyższym wykształceniem. Tutaj wskaźnik zatrudnienia dla obu płci w Polsce wynosi według OECD 84.8 proc. To plasuje nas wyżej niż Francję (84.4 proc.) i na tym samym poziomie, co Wielką Brytanię (84.8 proc.). Wysoki wskaźnik zatrudnienia potwierdzony jest również niskim poziomem bezrobocia. Według danych Eurostat na koniec 2014 r. wskaźnik ten wynosił dla osób legitymujących się dyplomem uczelni wyższej jedyne 4.1 proc. Jest to praktycznie tyle samo ile w Szwecji (4.0 proc.) i zdecydowanie mniej niż we Francji (5.8 proc.), Irlandii (6.1 proc.) oraz Hiszpanii (13.8 proc.).

Co zrobić by było lepiej?

Co więc jest kluczem, by sytuacja na krajowym rynku pracy rzeczywiście się poprawiła? Dane pokazują, że przede wszystkim powinien rosnąć odsetek osób z wyższym wykształceniem, co również będzie determinować dłuższą pracę. Potwierdzają to badania OECD, zamieszczone w raporcie „Education at a Glance 2015”. Wskaźnik zatrudnienia Polaków w przedziale wieku 55-64 lata, legitymujących się wyższym wykształceniem, wynosi 66 proc. przy wartości 45.8 proc. dla całej populacji i jedynie 25 proc. dla tych, którzy edukację zakończyli na szkole podstawowej. Pozwoli to wyraźnie podnieść ogólny poziom zatrudnienia w naszym kraju, co zbliży Polskę do średnich wartości obserwowanych w krajach rozwiniętych.

Komentował
Marcin Lipka - analityk Cinkciarz.pl.



Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Bóg, Rodzina, Firma, Hojność...

Rozwój swojej duchowości, wypracowanie trwałego zysku i dzielenie się nim w sposób ideowy i materialny buduje wartość życia osobistego i zawodowego – mówią uczestnicy cyklu konferencji „Bóg, Rodzina, Firma, Hojność”. Każdy z nas będzie mógł dołączyć do ich grupy już 20 i 21 marca br. w Poznaniu. Konferencja odbędzie się pod honorowym patronatem ks. abp. Stanisława Gądeckiego, Metropolity Poznańskiego. Organizatorem wydarzenia jest „Talent” – Duszpasterstwo Przedsiębiorców i Pracodawców Katolickich w Archidiecezji Poznańskiej. Partnerem wydarzenia jest Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego, a patronat medialny objął „EuroPartner – Europejski Magazyn Internetowy”.

Bezpośrednie spotkanie z praktykami


Hasło piątej edycji wydarzenia zachęca do „budowania nowej ekonomii”. Mają temu służyć prelekcje takich praktyków jak np.: Mario Enzler, wykładowca w Busch School of Business; Sebastian Jestadt, przedsiębiorca z 20-letnik doświadczeniem, specjalista w branży security; Jan-Philipp Görtz; ekspert ds. międzynarodowych i rządowych. Duchowy aspekt podkreśli wystąpienie o. Jacka Gniadka SVD, misjonarza werbisty, dr. teologii moralnej. Nie zabraknie wykładowcy rodzimego, którym będzie dr hab. Leszek Teusz, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Trzy kluczowe pytania

Tematyka konferencji jest tak ułożona, aby przybliżyć nas do odpowiedzi na następujące pytania: Co to znaczy być katolickim przedsiębiorcą? Dlaczego jest to ważne? Jak to zrobić w warunkach naszego obecnego życia? Jak mówi ks. dr Rafał Ostrowski – „w obliczu istniejących trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej, poszukujemy świeżego spojrzenia na naszą rzeczywistość. Źródłem naszej inspiracji jest Słowo Boże i Społeczna Nauka Kościoła. Dowiadujemy się z nich, że tylko we wspólnocie będziemy potrafili rozwiązać pojawiające się zadania”.

Główne zagadnienia


Jeśli chcielibyśmy porównać V edycję konferencji do jej wcześniejszych odpowiedników; nowością będzie absolutnie nowe spojrzenie na wspólnotę przedsiębiorców. Tworzenie i rozwijanie jej w oparciu o wiarę w Boga w Kościele Katolickim – co więcej podejmowanie wspólnych wyzwań dla dobra środowiska.

„Cieszymy się, że możemy obchodzić jubileusz istnienia naszej konferencji, do której organizacji zachęcają nas wciąż nowi przedsiębiorcy. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i na tej podstawie dobieramy tematy i zapraszamy konkretnych prelegentów” – mówi Dominik Górny, rzecznik medialny konferencji. W tej perspektywie kluczowe są główne zagadnienia takie jak m.in.: świadectwa współpracy towarzystw przedsiębiorców w Polsce i w Niemczech; sztuczna inteligencja do wykorzystania w Kościele; biznes prowadzony w oparciu o wiarę w Boga; propagujemy markę: katolik pracuje rzetelnie i uczciwie; humanizacja przedsiębiorczości. Wszystko po to, aby przekonać przedsiębiorców, że nie ma innej drogi jak budowanie pomiędzy nimi jedności w różnych wymiarach życia. Szczegółowy dotyczące wydarzenia dostępne są na stronie: www.brfh.pl.

Dominik Górny   


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner



Witryna, na której się znalazłeś wykorzystuje pliki cookies, dalsze korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tak, rozumiem