Wydanie nr: 5 (201) WRZESIEŃ 2021
ISSN 1643-0883 | RPR 1392












Pomnik Paderewskiego

Uniwersytet im.Adama Mickiewicza





Gmina Kleczew









Natalii Drukarnia Etykiej

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowe w Kleczewie















JAWI





































Lokomotywy PKP i PESA też pojadą na wodór z Orlenu...

PKN ORLEN podpisał list intencyjny z PKP i PESA o współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Działania te wpisują się w strategię ORLEN2030, zakładającą dynamiczny rozwój paliw alternatywnych. „Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN ORLEN bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Dzięki współpracy PKN ORLEN z PKP i PESA Polska może stać się jednym z liderów jeśli chodzi o wdrażanie i rozwój technologii wodorowych w Europie. - Dzisiejsze porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami - będziemy jej pionierami - podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.

- Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN ORLEN i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym - mówi Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP.  

Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest PESA. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie tego typu energią.

- Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach Trako. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe  to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+” - mówi Jacek Konop, Wiceprezes PESA ds. technicznych.

PKN ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową. Wcześniej podpisał listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju wodoru w transporcie także z producentem pojazdów szynowych Alstom oraz samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Koncern inwestuje także w budowę hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie miał wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN ORLEN rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN ORLEN posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina - Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10. (Źródło: Centrum Prasowe Orlen)  


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner


Grupa PGNiG powiększa flotę gazowców...


PGNiG Supply & Trading zawarło umowę czarteru dwóch zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Jednostki zostaną zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy Kapitałowej PGNiG i wejdą do użytku w pierwszej połowie 2024 roku. PGNiG Supply & Trading (PST) z GK PGNiG oraz Knutsen OAS Shipping podpisały umowę czarteru dwóch zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Każda z jednostek będzie miała pojemność ok. 174 tys. m sześc. PST będzie ich wyłącznym użytkownikiem przez 10 lat z możliwością przedłużenia. „Konsekwentnie rozwijamy pozycję PGNiG na międzynarodowym rynku LNG. Czarter zbiornikowców jest ważnym krokiem do realizacji naszych planów w tym zakresie. To optymalne rozwiązanie, zapewniające pewność a zarazem elastyczność operacji logistycznych, które są istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej” – powiedział Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Gazowce, będące przedmiotem podpisanego właśnie kontraktu, zostaną dopiero zbudowane. Planowany termin oddania statków do użytku to 2024 rok. Są to kolejne zbiornikowce wyczarterowane przez PST. Umowa czarteru dwóch pierwszych została zawarta w 2020 roku, również z Knutsen OAS Shipping. Oba kontrakty przewidują, że armator będzie odpowiadał za dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym. Po stronie PST będzie kontrola handlowa nad jednostkami.

GK PGNiG chce wykorzystywać wyczarterowane gazowce do obsługi kontraktów w formule free-on-board (FOB) zawartych z amerykańskimi firmami. Formuła FOB przewiduje, że to nabywca ładunku odpowiada za jego odbiór w terminalu skraplającym, może jednak swobodnie decydować dokąd skierować zakupione paliwo.

Wszystkie cztery gazowce wyczarterowane przez PST będą jednostkami o pojemności 174 tys. m sześc., co daje możliwość załadunku około 70 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. Oznacza to, że każdy ze zbiornikowców będzie w stanie przetransportować ładunek paliwa odpowiadający ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Polska wygrała spór o gazociąg OPAL


Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Komisja Europejska naruszyła zasadę solidarności energetycznej wydając decyzję w sprawie gazociągu OPAL. Wyrok wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski i może mieć istotne znaczenie dla dalszych losów projektu Nord Stream 2. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) przyznał rację Polsce, która zaskarżyła decyzję Komisji Europejskiej zwalniającą gazociąg OPAL z obowiązku stosowania regulacji unijnych. Zgodnie z orzeczeniem, postępowanie Komisji było sprzeczne z zasadą solidarności energetycznej i nie brało pod uwagę interesu wszystkich zainteresowanych państw członkowskich.

– Zasada solidarności energetycznej ma charakter fundamentalny i organy UE są zobowiązane stosować ją przy podejmowaniu decyzji w sprawach z zakresu energetyki. Oczekujemy jej zastosowania także w stosunku do projektu Nord Stream 2, a wyrok TSUE istotnie wzmacnia naszą pozycję w tej sprawie – podkreślił Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Postępowanie przed TSUE dotyczyło zasad korzystania z gazociągu OPAL, który stanowi lądowe przedłużenie gazociągu Nord Stream na terytorium Niemiec. W 2016 roku Komisja Europejska wydała nową decyzję zwalniającą OPAL z konieczności stosowania unijnych przepisów zakazujących monopolizowania infrastruktury przesyłowej. W ten sposób umożliwiła wykorzystanie praktycznie całej przepustowości gazociągu przez jednego użytkownika – Gazprom.

Decyzję Komisji zaskarżył rząd Polski, wspierany przez PGNiG, a interwencję po stronie Polski złożyły rządy Litwy i Łotwy. Ich zdaniem, Komisja Europejska nie zbadała wpływu wyłączenia regulacyjnego dla OPAL na bezpieczeństwo energetyczne tych krajów. W 2019 roku Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu przyznał Polsce rację i uznał, że decyzja Komisji naruszała zasadę solidarności energetycznej. Temu orzeczeniu sprzeciwił się rząd Niemiec, który odwołał się do Trybunału kwestionując prawne znaczenie zasady solidarności energetycznej.

Korzystny dla Polski wyrok TSUE z 15 lipca 2021 r. jest ostateczny. Oznacza to, że OPAL będzie podlegał regulacjom ograniczającym dominującemu dostawcy możliwość korzystania z całej przepustowości gazociągu, przewidzianym decyzją Komisji Europejskiej z 2009 roku. Jednocześnie orzeczenie precyzuje znaczenie zasady solidarności energetycznej, która stanowi kluczową zasadę traktatową, a jej stosowanie zgodnie ze wskazówkami zawartymi w wyroku pozwoli na wzmocnienie rynku wewnętrznego oraz bezpieczeństwa energetycznego zarówno samej UE, jak i poszczególnych państw członkowskich. Daje to istotną podstawę do artykulacji interesów Polski, m.in. w sprawie reżimu prawnego, jakiemu powinien podlegać gazociąg Nord Stream 2.

Obecnie toczy się postępowanie ws. wniosku Nord Stream 2 AG o derogację spod wymogów prawa UE przed Wyższym Sądem Krajowym w Düsseldorfie. PGNiG jest aktywnym uczestnikiem tego postępowania i współpracuje w niniejszej sprawie z rządem Rzeczypospolitej Polskiej.(Źródło PGNiG)  


Przedruki tekstów tylko po uzyskania zgody redakcji EuroPartner



Witryna, na której się znalazłeś wykorzystuje pliki cookies, dalsze korzystanie z niej oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tak, rozumiem